Saturday 5 January 2013

Serakah

Serakah..
Apa sahaja gua rembat dan sesah..
Apa pun asal boleh buat bahagia..
Apa benda yang mampu bikin puas segala..
Apa jadahnya miskin tak punya apa-apa..
Apa mahu semua gua yakini halal belaka..
Apa bestnya fikir dosa dan neraka..
Apa perlu aku ikut jalan tak bernoda..
Kenapa mahu jadi yang biasa-biasa..
Kenapa tak ambil saja apa lu mahu..
Kenapa jadi sampai semuanya kau sapu..
Kenapa perlu ikut yang selalunya ada dalam buku..
Kenapa mesti gua ikut lu..
Kenapa harus hanya tunduk membisu..
Kenapa bikin bacul jadi hero..
Mengapa tidak dulang gua yang lu isi..
Mengapa dua tiga tak boleh gua ikut..
Mengapa celaka itu yang lu geruni..
Mengapa singa pula yang layu terkaku..
Mengapa mahu yang lanjut sedangkan ada yang bergetah..
Mengapa harap akan berlaku walau hanya khayalan..
Mengapa lu masih tak jalan-jalan..

apa..kenapa..mengapa..
serakah tetap serakah..
mana mungkin jadi buah..
yang nikmat tetap nikmat..
jangan tukar jadi bangsat..
yang sedap tetap sedap..
jangan tukar jadi yang malap..
serakah tetap serakah..
lu sendiri fikir mana nak sembah..




** nota lekat : gua tak paham dengan manusia yang walaupun dah cukup apa kehendaknya..tetap mahu yang orang punya..sendiri mau ingat..ini hari lu sedap..besok-besok lu yang sangap..

No comments:

Post a Comment